fett?

Jag är en av dem som kikar på kolhydrater när jag köper något,

men folk kollar även ofta på fettet, men allt fett är faktiskt inte

dåligt, vissa fetter behöver du få i dig för kroppen ska må bra.

 

Ni har säkert hört om "fleromättat fett"? Fleromättat fett är mycket

hälsosammare än mättat fett och kan även förebygga hjärt och lever-sjukdomar.

Exempel på produkter som innehåller fleromättat fett:

Valnötter

Linfrö (även linfröolja)

Fet fisk, som makrill, lax & sill

Skaldjur

Rapsolja

Bladgrönsaker (som grönkål och spenat)

Avokado

 

Exempel på produkter ni helst ska undvika:

Fet mjölk och fil

Ost

Kokos/palmolja

Fett kött

Charkprodukter som korv och bacon

Grädde

Glass

Bakverk

Choklad

 

Vad kan jag göra för att göra min kost lite hälsosammare?

Du kan ju byta ut vissa produkter!

Använd flytande margarin eller rapsolja när du bakar eller lagar mat

Välj nyckehålsmärkta produkter

Använd lättmargarin

Ät fisk, helst tre gånger i veckan

Svårare än så är det inte!     Ut och handla nu med er!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0